lørdag den 6. februar 2010

Agility stævne i Ribe-hallen d.6/2-10

Så kom vi afsted på, for mit vedkommende, årets første stævne! Jeg havde glædet mig som et lille barn til juleaften, og havde ikke sovet meget mere end højst 4 timer af bare spænding :D

Vi stod alle (mor, far og jeg) op ved 4.30 tiden, og jeg begyndte i højt humør at pakke de sidste ting, som jeg skulle bruge. Ayoes bold bl.a., som jeg var lige ved at glemme! Hvordan man kan det, er jo ikke til at forstå! Så pakkede vi Ayoe, Xenia og lille Ziva som vi synes skulle med, og ud at opleve lidt mere af den store verden :P

Jeg kørte hele vejen derhen, og far kørte hjem igen. Dette er en udmærket ordning, og jeg nyder at kunne bestemme over radioen hele vejen om morgenen til stævnerne! :P På vej hjem, kan jeg læne mig tilbage, og skrue godt op for i-Poden, og nyde dagens gode løb :)

Vi ankom i rigtig god tid, og jeg var ude med hundene flere gange, på den store eng der ligger lige bag ved hallen, for at lufte hundene. Der kunne jeg stresse af, og bruge god tid inden dagen startede.

Vores første løb var AG-åben med Ayoe, og dette løb klarede vi virkelig flot. Når man tænker på, at det var vores allerførste løb i år, var jeg utrolig overrasket, over Ayoes koncentration og overskud. Hun var lidt let på felterne (hendes A-bræt var dog til at dø for), men var ellers utrolig stabil. Men jeg har arbejdet meget med hende over vinteren, og er begyndt at kunne forstå hende bedre og bedre - dette gælder efterhånden også omvendt :) Vi vandt vores klasse, og min lille hund gjorde mig SÅ stolt!! Hun har udviklet sig så meget, igennem de sidste par måneder, så jeg ser frem til sæsonen med hende :)



Vores andet løb, var Xenias AG-åben, hvor hun, efter en laaaang vinter-træning med felterne, hun så sent som i onsdags, kunne tage til UG, gik ind og snød mig, og sprang både fra balancen og vippen. Hun var en rigtig bøf-tomat, og det var jeg også, da jeg ikke var konsekvent nok i mine kommandoer. Løbet endte med de 10 fejl, men udover dem, så klarede hun det faktisk rigtig flot, og havde begejstring og overskuddet med sig :) Hun er nu sød!



Så blev det Xenias AG3, hvor hun IGEN snød mig på balancen, hvor efter jeg virkelig tog mig sammen, og fik hende til at tage et glimrende felt på vippen :) En ellers rigtig fin bane og et dejligt løb.



Så blev det Ayoes AG2. Der fjollede vi lidt rundt og jeg fik ikke vist hende nok, at hun skulle forbi og udenom et spring, og hun smutter imellem. En rigtig ærgerlig fejl at få, men ud over dette klarede hun det rigtig fint. Hun havde hendes felter med potterne klistret til den farvede maling, og kunne ikke være mere tilfreds med hendes indsats :) Skal vist bare hive mig selv i "hår-bollen"! :D



Så blev det spring-klasserne, og her startede SP-åben med Ayoe. Hun løb et fejlfrit, men lidt svævende løb, med pænt store herre-svings-buer, hvor vi vist rundede parkeringspladsen et par gange :P Kan godt se, at jeg skal vænne mig til at kunne trække hende ind til mig, og være lidt mere skarp og hurtig i mit kropssprog :) Hun endte på en 6. plads i klassen :)



Xenias SP-åben, var et ellers super løb! Hun var med og var hurtigt, men men men, da vi kom til slalommen, fik jeg ikke vist hende det grundigt nok, to gange gik hun ind i port nummer to. Det brugte vi tid og ressourcer på, og de vi blev færdige med slalommen, var jeg bare ikke nok med, og hun løb imellem to spring, i stedet for at tage det yderste jeg prøvede at vise hende. Efter det koksede det fuldstændig, og vi blev disket. Et ellers tilfredsstillende løb, fra Xenias side af :)



Så blev det Xenias SP3, og der løb vi et fejlfrit løb. Vi var dog ikke skarpe nok i vendingerne, og endte med en 4. plads, der var udover banetiden. Så vi skal lige oppe os lidt, og komme efter det!



Ayoes SP2 var dagens sidste løb. Hun klarede det SÅ fantastisk, og selvom vi havde lidt usikkerhed, og lidt udsving, så var hun rigtig meget med og utrolig meget på. Hun er så utrolig god til at tilpasse sig, og da jeg lavede et blind-skift foran slalommen fulgte hun bare med! Er ikke noget jeg har trænet særlig meget med hende, da det ikke har været noget hun ( indtil nu hvert fald), har syntes været det fedeste. Jeg havde planlagt at skifte foran hende, men i situationens nano-sekund, fløj det igennem mit hoved, at hun da egentlig godt kunne finde ud at det, hvis jeg bare kiggede mig over den anden skulder og rakte den modsatte arm tilbage, og med ét lavede jeg et blind-skift foran slalommen - og det virkede altså! Hun vandt hendes klasse, og fik dermed hendes sidste SP-pind, og rykker nu op i SP3 :D Det glæder vi os meget til :)



Alt i alt var det en rigtig udbytterig dag, hvis man så på alle løbene. Hundene var ganske udmærket med, efter en længere vinter-pause, og årets første stævne, var en dejlig succes :)

Det var rigtig dejligt at se alle de glade agility-mennesker igen, og nu behøver jeg ikke længere rende ligeså rastløs rundt i weekenderne, som før, nu stævnerne så småt er gået i gang :P

2 kommentarer:

Hanne sagde ...

Hvor er det bare dejligt at se og hører...;o)) dygtige hunde. Men måske du også skulle love dig selv, at sætte dine hunde tilbage på feltet, hvis det misser.....så hellere få trænet feltet som ender ud i en disk end at komme i mål med feltfejl??? Jeg taler af erfaring..;o)))

Jeanette sagde ...

Ja, Hanne kunne være en mulighed. Men nu tror jeg kun på at man skal sætte hunden tilbage i ekstreme tilfælde - vil hellere tage hele forhindringen om igen. Eller bare være helt konsekvent i mine kommandoer fra starten af :P Var min egen fejl, da jeg ikke udtrykte mig klart nok ved felterne, hvilket vi fik rettet til det andet felt. Men man kan let blive lidt febrilsk i situationen, når man forventer at hunden nu engang gør, som man har trænet...